Με σχέδιο νόμου, η συγκυβέρνηση προχωρά άμεσα στην ιδιωτικοποίηση του
66% του ΑΔΜΗΕ (100% θυγατρική του ομίλου ΔΕΗ και κύριου του δικτύου
μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας). Το σχέδιο νόμου εντάσσεται στο πλαίσιο
της περαιτέρω ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ, μέσω της πώλησης του 30% των
μονάδων παραγωγής που κατέχει και της δημιουργίας μιας δεύτερης
–ιδιωτικής– εταιρείας παραγωγής, της λεγόμενης «μικρής ΔΕΗ». Οι
ιδιωτικοποιήσεις αυτές αποτελούν όρο του «επικαιροποιημένου» μνημονίου,
Ν.4046/2012.
Ο ΑΔΜΗΕ, είναι μια κερδοφόρα επιχείρηση που μόνο το 2012 δαπάνησε 253 εκατ. ευρώ σε επενδύσεις στο σύστημα μεταφοράς, ενώ έχει ήδη εξασφαλίσει χρηματοδοτήσεις από το ΕΣΠΑ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα επενδύσεων για την υλοποίηση μεγάλων έργων, όπως η διασύνδεση των Κυκλάδων και της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα. Τα έσοδα του ΑΔΜΗΕ προέρχονται απευθείας από τους καταναλωτές και καθορίζονται από τη ΡΑΕ. Η πώλησή του δεν θα αποφέρει κανένα δημοσιονομικό όφελος.
Η ίδια η πώληση του ΑΔΜΗΕ διαφαίνεται σκανδαλώδης: θα γίνει με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου του ΑΔΜΗΕ (Άρθρο 2α) ενώ στο Άρθρο 4 του νομοσχεδίου, ορίζεται εμμέσως ότι το τίμημα θα καθοριστεί από τον αγοραστή. Σύμφωνα με πληροφορίες που διαρρέουν, το ποσό θα κυμανθεί στα 300-400 εκατ. ευρώ, όσο περίπου είναι ο κύκλος εργασιών του ΑΔΜΗΕ σε ένα χρόνο. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η εξαγορά από τη ΔΕΗ του υπόλοιπου 34% από το Ελληνικό Δημόσιο, θα συμψηφιστεί με απαιτήσεις του Δημοσίου έναντι της ΔΕΗ για τα τέλη δικαιωμάτων έρευνας και εκμετάλλευσης που περιγράφονται στο «Μεταλλευτικό Κώδικα», παρ. 1 άρθρο 176 Ν.Δ. 210 03/05-10-1973. Δηλαδή, των κοιτασμάτων λιγνίτη, τα οποία το κράτος είχε εκχωρήσει στη ΔΕΗ και στα οποία η ΔΕΗ χάνει πλέον κάθε πρόσβαση!
Η πώληση των δικτύων μεταφοράς δεν είναι μια συνηθισμένη ιδιωτικοποίηση. Ακόμα και φορείς των ιδιωτών παραγωγών και των βιομηχανικών καταναλωτών διαφοροποιήθηκαν, εν μέρει, από την κυβερνητική πρόθεση για την ιδιωτικοποίηση του δικτύου.
Το δίκτυο μεταφοράς αποτελεί φυσικό μονοπώλιο και δεν νοείται κυρίαρχη χώρα χωρίς έλεγχο των φυσικών μονοπωλίων. Για αυτό το λόγο, τα τιμολόγια του συστήματος μεταφοράς είναι ρυθμιζόμενα και ελεγχόμενα παγκοσμίως.
Οι αντίστοιχες εταιρείες στη συντριπτική πλειοψηφία των χωρών της ΕΕ παραμένουν υπό δημόσιο έλεγχο, και μάλιστα σε χώρες του πυρήνα της ευρωζώνης, όπου η αγορά ενέργειας είναι πλήρως «απελευθερωμένη» και χωρίς «στρεβλώσεις». Δεν είναι τυχαίο ότι εξαίρεση αποτελούν οι υπό επιτήρηση χώρες του ευρωπαϊκού νότου (Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία).
Με την εκχώρηση του δικτύου μεταφοράς ενέργειας, ο όποιος επενδυτής ένα μόνο στόχο θα έχει: τη μεγιστοποίηση του κέρδους. Οι όποιες επενδύσεις προτίθεται να κάνει όχι μόνο είναι αμφίβολες, αλλά θα πρέπει να είναι με κάθε τρόπο εγγυημένες –αν όχι συγχρηματοδοτούμενες– από το Δημόσιο, όπως έγινε και με τα οδικά δίκτυα. Αυτή είναι και η πρακτική που έχει ακολουθηθεί στην Πορτογαλία και την Ιταλία, όπου τα προγράμματα επενδύσεων σε έργα μεταφοράς έχουν μειωθεί κατακόρυφα.
Η ηλεκτρική ενέργεια είναι και θα παραμείνει δημόσιο αγαθό, τα ηλεκτρικά δίκτυα είναι δημόσια περιουσία στρατηγικής σημασίας. Η αποτροπή της ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ και της ΔΕΗ πρέπει να γίνει υπόθεση όλης της κοινωνίας και του ελληνικού λαού.
Συντονιστική Επιτροπή Εργαζομένων ΑΔΜΗΕ
ΠΗΓΗ: Εφημερίδα Η ΕΠΟΧΗ, 26/1/2014
Ο ΑΔΜΗΕ, είναι μια κερδοφόρα επιχείρηση που μόνο το 2012 δαπάνησε 253 εκατ. ευρώ σε επενδύσεις στο σύστημα μεταφοράς, ενώ έχει ήδη εξασφαλίσει χρηματοδοτήσεις από το ΕΣΠΑ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα επενδύσεων για την υλοποίηση μεγάλων έργων, όπως η διασύνδεση των Κυκλάδων και της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα. Τα έσοδα του ΑΔΜΗΕ προέρχονται απευθείας από τους καταναλωτές και καθορίζονται από τη ΡΑΕ. Η πώλησή του δεν θα αποφέρει κανένα δημοσιονομικό όφελος.
Η ίδια η πώληση του ΑΔΜΗΕ διαφαίνεται σκανδαλώδης: θα γίνει με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου του ΑΔΜΗΕ (Άρθρο 2α) ενώ στο Άρθρο 4 του νομοσχεδίου, ορίζεται εμμέσως ότι το τίμημα θα καθοριστεί από τον αγοραστή. Σύμφωνα με πληροφορίες που διαρρέουν, το ποσό θα κυμανθεί στα 300-400 εκατ. ευρώ, όσο περίπου είναι ο κύκλος εργασιών του ΑΔΜΗΕ σε ένα χρόνο. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η εξαγορά από τη ΔΕΗ του υπόλοιπου 34% από το Ελληνικό Δημόσιο, θα συμψηφιστεί με απαιτήσεις του Δημοσίου έναντι της ΔΕΗ για τα τέλη δικαιωμάτων έρευνας και εκμετάλλευσης που περιγράφονται στο «Μεταλλευτικό Κώδικα», παρ. 1 άρθρο 176 Ν.Δ. 210 03/05-10-1973. Δηλαδή, των κοιτασμάτων λιγνίτη, τα οποία το κράτος είχε εκχωρήσει στη ΔΕΗ και στα οποία η ΔΕΗ χάνει πλέον κάθε πρόσβαση!
Η πώληση των δικτύων μεταφοράς δεν είναι μια συνηθισμένη ιδιωτικοποίηση. Ακόμα και φορείς των ιδιωτών παραγωγών και των βιομηχανικών καταναλωτών διαφοροποιήθηκαν, εν μέρει, από την κυβερνητική πρόθεση για την ιδιωτικοποίηση του δικτύου.
Το δίκτυο μεταφοράς αποτελεί φυσικό μονοπώλιο και δεν νοείται κυρίαρχη χώρα χωρίς έλεγχο των φυσικών μονοπωλίων. Για αυτό το λόγο, τα τιμολόγια του συστήματος μεταφοράς είναι ρυθμιζόμενα και ελεγχόμενα παγκοσμίως.
Οι αντίστοιχες εταιρείες στη συντριπτική πλειοψηφία των χωρών της ΕΕ παραμένουν υπό δημόσιο έλεγχο, και μάλιστα σε χώρες του πυρήνα της ευρωζώνης, όπου η αγορά ενέργειας είναι πλήρως «απελευθερωμένη» και χωρίς «στρεβλώσεις». Δεν είναι τυχαίο ότι εξαίρεση αποτελούν οι υπό επιτήρηση χώρες του ευρωπαϊκού νότου (Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία).
Με την εκχώρηση του δικτύου μεταφοράς ενέργειας, ο όποιος επενδυτής ένα μόνο στόχο θα έχει: τη μεγιστοποίηση του κέρδους. Οι όποιες επενδύσεις προτίθεται να κάνει όχι μόνο είναι αμφίβολες, αλλά θα πρέπει να είναι με κάθε τρόπο εγγυημένες –αν όχι συγχρηματοδοτούμενες– από το Δημόσιο, όπως έγινε και με τα οδικά δίκτυα. Αυτή είναι και η πρακτική που έχει ακολουθηθεί στην Πορτογαλία και την Ιταλία, όπου τα προγράμματα επενδύσεων σε έργα μεταφοράς έχουν μειωθεί κατακόρυφα.
Η ηλεκτρική ενέργεια είναι και θα παραμείνει δημόσιο αγαθό, τα ηλεκτρικά δίκτυα είναι δημόσια περιουσία στρατηγικής σημασίας. Η αποτροπή της ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ και της ΔΕΗ πρέπει να γίνει υπόθεση όλης της κοινωνίας και του ελληνικού λαού.
Συντονιστική Επιτροπή Εργαζομένων ΑΔΜΗΕ
ΠΗΓΗ: Εφημερίδα Η ΕΠΟΧΗ, 26/1/2014
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου