Τετάρτη, 20 Φεβρουαρίου 2013

Α' ΕΛΜΕ ΚΥΚΛΑΔΩΝ: Ψήφισμα για την Αξιολόγηση


ΘΕΜΑ: Ψήφισμα για την Αξιολόγηση


Πριν λίγες ημέρες η κυβέρνηση έδωσε για διαβούλευση το ΠΔ για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Στο εισαγωγικό τμήμα διαβάζουμε πάλι τη συνηθισμένη ρητορεία περί «αναβάθμισης της ποιότητας της εκπαίδευσης», «πρώτα ο μαθητής» που στην πραγματικότητα παραμένουν κενός λόγος. Ο βασικός στόχος και αυτού του νομικού κειμένου είναι να συνεχιστεί η μισθολογική καθήλωση των εκπαιδευτικών, στο πλαίσιο της δημοσιονομικής προσαρμογής και να ανοίξει ο δρόμος για απολύσεις στην εκπαίδευση. Στο σημείο αυτό επισημαίνουμε ότι το προτεινόμενο σχέδιο αξιολόγησης δεν έχει καμία σχέση με την ελληνική πραγματικότητα μια που προέρχεται από αντιγραφή του αντίστοιχου κειμένου στην αγγλική εκπαίδευση (teachersstandards, 2012). Ο στόχος όμως είναι κοινός και στις δύο χώρες, η χειραγώγηση και πειθάρχηση του εκπαιδευτικού.
 Με το π/δ για την αξιολόγηση εκτιμούμε ότι:
  • Προωθείται η διοικητική αυθαιρεσία αφού με δύο επισκέψεις στην τάξη ο νέος επιθεωρητής που λέγεται σύμβουλος θα βαθμολογήσει με ένα βαθμό σε μεγάλο αριθμό κριτηρίων, πράξη που δεν έχει απολύτως καμία επιστημονική βάση. Αλήθεια ποια παιδαγωγική θεωρία συνδέει την προετοιμασία, για παράδειγμα, της διδασκαλίας ή την ενθάρρυνση της δημιουργικότητας των μαθητών στην τάξη, με το βαθμό 55 και όχι 68;
  • Στοχοποιείται ο εκπαιδευτικός ως υπεύθυνος για όλα τα εκπαιδευτικά και κοινωνικά δεινά. Ζήτημα προς αξιολόγηση είναι μόνο η εκπαιδευτική πρακτική του μεμονωμένου εκπαιδευτικού και όχι το περιεχόμενο και οι προϋποθέσεις της, που καθορίζονται από τη δομή του εκπαιδευτικού συστήματος, το σχεδιασμό των αναλυτικών προγραμμάτων, το περιεχόμενο των σχολικών εγχειριδίων και το επίπεδο χρηματοδότησης του δημόσιου σχολείου.   Η διαμόρφωση του παιδαγωγικού κλίματος στην τάξη ή η προετοιμασία της διδασκαλίας θεωρούνται ουδέτερες, τεχνικές διαδικασίες, με ενιαία αξιολογικά κριτήρια και πρότυπα, είτε εφαρμόζονται σε μια σχολική τάξη, μεσοαστικής ταξικής προέλευσης και εθνικά ομογενοποιημένης, είτε σε μια σχολική τάξη με παιδιά εργατικής ταξικής προέλευσης και διαφορετικής εθνικότητας.
  • Μετατρέπεται η εκπαίδευση από ένα πολύπλοκο, αβέβαιο και δυναμικό σύστημα με επίκεντρο τον άνθρωπο σε παραγωγή βιομηχανίας όπου διαιρούν σε επιμέρους κομμάτια το εκπαιδευτικό έργο για να το μετρήσουν, μετατρέποντάς το παιδαγωγικό έργο από μια σύνθετη κοινωνική διαδικασία, σε ένα σύνολο απομονωμένων δεξιοτήτων και επιθυμητών συμπεριφορών.
  • Διαμορφώνεται ένας τερατώδης γραφειοκρατικός μηχανισμός ελέγχου που μοναδικό σκοπό έχει την πειθάρχηση των εκπαιδευτικών και την πιστή εφαρμογή των κρατικών επιλογών στην εκπαίδευση. Ο έλεγχος και οι απαιτήσεις έχουν μόνο μια κατεύθυνση από τα πάνω προς τα κάτω.
Συνάδελφοι,

η αξιολόγηση, δεν είναι ουδέτερη διαδικασία. Είναι μηχανισμός που προωθεί το σχολείο που θέλει το κεφάλαιο, το σχολείο της αγοράς. Πέρα από το χτύπημα των εργασιακών μας δικαιωμάτων, τις ενδεχόμενες απολύσεις συναδέλφων, καταργείται κάθε παιδαγωγική ελευθερία, δημιουργείται σκυφτός και πειθήνιος εκπαιδευτικός. Αυτό που οφείλουμε στους μαθητές μας είναι να αγωνιστούμε για την ανατροπή αυτής της πολιτικής, να φτιάξουμε σχολείο που θα καλλιεργεί την κριτική σκέψη και θα βγαίνουν πολίτες που θα διεκδικούν τα δικαιώματά τους.
Ταυτόχρονα, η πλειοψηφία των ΔΑΚΕ-ΠΑΣΚ στην ΟΛΜΕ,  μετά από συνάντηση με τον υπ. Παιδείας για το ΠΔ της αξιολόγησης εξέδωσε ανακοίνωση όπου ως αίτημα αιχμής βάζει την αποσύνδεση της αξιολόγησης με το μισθολόγιο - βαθμολόγιο. Προφανώς δεν «καταλάβανε»? ότι  δεν είναι μόνο ζήτημα του κλάδου αλλά, αφορά πρωτίστως τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών μας. Δεν είναι θέμα τεχνικής βελτίωσης του ΠΔ. Δώσαμε εδώ και χρόνια και δίνουμε και τώρα τη μάχη για να μην περάσει να την μπλοκάρουμε στην πράξη, γιατί αποτελεί κρίσιμο εργαλείο για την επιβολή της άθλιας αντιεκπαιδευτικής πολιτικής, της χειραγώγησης του μάχιμου εκπαιδευτικού και της διάλυσης του δημόσιου σχολείου. 
 
Λέμε ένα ξεκάθαρο «όχι στην αξιολόγηση».

ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου